piątek, 2 września 2016

Zmiana ustawy o Publicznym transporcie zbiorowym cd



Jeśli ktoś z Państwa nie zauważył to w Dzienniku Ustaw z dnia 26 sierpnia 2016 r. poz. 1342 opublikowano ustawę  z dnia 21 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Zmiany o których wspominałem w poprzednim poście (oraz parę innych np. o zezwoleniach na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym) wejdą w życie w dniu 10 września 2016 r. Tym samym parę problemów odłożono na bok o rok. Miejmy nadzieję, że samorządy dobrze wykorzystają ten czas.


Ale obiecałem Państwu omówienie pokrótce innych pomysłów i projektów zmian przedmiotowej ustawy.

Apropo projektów to obecnie w Sejmie i w Senacie nie ma żadnych projektów, oprócz senackiego projektu (druk 208).

Wiadomo natomiast, że nad projektem dużej nowelizacji ustawy pracuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Założenia do projektu przedstawił na lipcowym posiedzeniu Sejmu wiceminister Jerzy Szmidt. Według słów wiceministra miały by one wejść w życie od stycznia 2018 r. W „środowisku” już odezwały się głosy, że na zmianach skorzystaliby busiarze, kosztem innych przewoźników, a samorządy miały by mniej do powiedzenia w kwestii transportu publicznego.

Na pewno prace nad projektem nowelizacji ustawy należy pilnie obserwować. Obawiam się, że jeżeli zamiany proponowane przez Ministerstwo wejdą w życie, to pierwotny cel ustawy, czyli uporządkowanie i ucywilizowania rynku przewozów poprzez zmuszenie samorządów do pełnienia funkcji Organizatora nie będzie możliwy do zrealizowania i tym samym zostanie zaprzepaszczona szansa na stworzenie sieci  lokalnego transportu zbiorowego gdzie będą się liczyły potrzeby pasażerów i społeczeństwa a nie zysk przewoźników.

A jakie konkretnie proponowane są zmiany i jakie niosą ryzyka? To już w kolejnym poście.