Sądzę, że każdy
z Państwa na pytanie „w jakim trybie podmiot publiczny wybiera wykonawcę usług
lub robót budowlanych?” odpowie: „Wiem. Na podstawie Prawa zamówień
publicznych.”.
Przy założenie, że
są spełnione dodatkowe przesłanki mieli by Państwo rację, ale...... .
Podmioty
publiczne mogą wykonywać wyboru wykonawcy usług lub robót budowlanych w
następujących trybach:
1)
na podstawie Prawa zamówień publicznych,
2)
na podstawie kodeksu cywilnego gdy nie stosuje się
ustawy Prawo zamówień publicznych,
3)
na podstawie ustawy o koncesji na roboty budowlane lub
usługi,
4)
zamówienia in house, czyli powierzenia podmiotowi
wewnętrznemu,
5)
na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.
W tym miejscu
należy wspomnieć że ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym sensu stricto nie
reguluje trybu wyboru wykonawcy usług lub robót budowlanych przez podmioty
publiczne. Przedmiotowa ustawa określa zasady współpracy podmiotu publicznego i
partnera prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Przedmiotem
partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta
na podziale zadań
i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Przedsięwzięciem może być:
i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym. Przedsięwzięciem może być:
1)
budowę lub remont obiektu budowlanego,
2)
świadczenie usług,
3)
wykonanie dzieła, w szczególności wyposażenie składnika
majątkowego w urządzenia podwyższające jego wartość lub użyteczność,
4)
inne świadczenie
- połączone z
utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany
do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub jest z nim związany.
Tym samym sensu
largo ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym pozwala podmiotowi publicznemu
na wybór wykonawcy usług lub robót budowlanych.
W terminie
późniejszym chciałbym Państwu szerzej przedstawić problematykę zamówień in
house.