Zgodnie z art. 107 ust 1 (dawny art. 87 TWE) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:
„Z
zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w Traktatach, wszelka pomoc
przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w
jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez
sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest
niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową
między Państwami Członkowskimi.”.
Ci
z Państwa, którzy interesują się zamówieniami in house np. usług publicznego transportu zbiorowego mogą się
poczuć zaniepokojeni. Przecież podmiotowi wewnętrznemu wypłacana jest
rekompensata, a rekompensata przecież jest pomocą publiczną.
Chciałbym
Państwa uspokoić, zgodnie z art. 9 ust 1 Rozporządzenie (WE) NR 1370/2007 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych
w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające
rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 Rekompensaty z tytułu
świadczenia usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego lub z tytułu dostosowania
się do zobowiązań taryfowych ustanowionych zgodnie z ogólnymi zasadami
wypłacane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, są zgodne z zasadami wspólnego
rynku. Rekompensaty te nie podlegają obowiązkowi wcześniejszego informowania, o
którym mowa w art. 88 ust. 3 Traktatu.
Tematyka
pomocy publicznej jest częścią prawa konkurencji. Osobom zainteresowanym tą
tematyką polecam książkę prof. Anny Fornalczyk „Biznes a ochrona Konkurencji” (http://comper.com.pl) oraz materiały
na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - https://uokik.gov.pl/pomoc_publiczna.php.