W trakcie swojej praktyki,
spotykam się z takim pytaniem: „Czy rekompensata za realizację powierzonych usług
w zakresie publicznego transportu zbiorowego będzie stanowiła obrót podlegający
VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu?”.
Odpowiedź
na to pytanie uzależniona jest od tego czy:
1) przychód z biletów stanowi przychód
Organizatora, a Operator otrzymuje rekompensatę z tytułu świadczenia
powierzonych usług w zakresie komunikacji,
2) przychód z biletów stanowi przychód
Operatora, a dodatkowo Operator otrzymuje rekompensatę tytułem pokrycia ujemnego wyniku finansowego z powierzonej
działalności.
W
pierwszym przypadku, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
zawartym w interpretacji indywidualnej z
dnia 16 maja 2011 r. nr. ILPP2/443-397/11-2/AD, rekompensata jest
wynagrodzeniem za świadczone usługi przewozowe, będzie więc stanowiła obrót
podlegający VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu.
W
drugim przypadku, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
zawartym w interpretacji indywidualnej z dnia 9 sierpnia 2011 r. nr.
IPTPP2/443-116/11-4/IR, istotą tak
skonstruowanej rekompensaty jest dofinansowanie kosztów działalności Spółki
związanych z wykonywaniem powierzonych usług przewozowych. Nie jest więc
obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze)
niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Rekompensaty strat nie
można przyporządkować konkretnemu biletowi, służy ostatecznie pokryciu straty
(ujemnego wyniku finansowego tej działalności) wynikającej ze świadczenia usług
publicznych. Rekompensata ta nie stanowi więc wynagrodzenia za świadczone
usługi publiczne, tym samym nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług.
Oczywiście
w przypadku wątpliwości oraz w skomplikowanych stanach faktycznych lub prawnych
zawsze można złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów
prawa podatkowego co pozwoli ograniczyć ryzyka podatkowe.