Jak pisałem w poprzedniej części
cyklu niezbędne elementy umowy określa:
1) art.4 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007,
2) art. 25 ust 2 i ust 3 ustawy o publicznym
transporcie zbiorowym.
W umowie o świadczenie usług w
zakresie publicznego transportu zbiorowego określa się w szczególności:
1)
opis usług wynikających z zamówienia;
2)
linię komunikacyjną, linie komunikacyjne lub sieć
komunikacyjną, których dotyczy umowa;
3)
czas trwania umowy;
4)
warunki dotyczące norm jakości oraz podnoszenia jakości
usług świadczonych w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
5)
wymagania w stosunku do środków transportu, w tym
dotyczące wprowadzania nowoczesnych rozwiązań technicznych, a także ich
dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej
zdolności ruchowej;
6)
warunki zmiany opłat za przewóz oraz innych opłat, o
których mowa w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe, za
usługę świadczoną w zakresie publicznego transportu zbiorowego, jeżeli stroną
umowy, której przysługują wpływy z tych opłat, jest operator;
7)
warunki, na jakich jest dopuszczalne podwykonawstwo w
realizacji usług świadczonych w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
8) sposób rozpatrywania przez operatora skarg i reklamacji
składanych przez pasażerów oraz przyznawania ewentualnych odszkodowań
wynikających z realizacji usług świadczonych w zakresie publicznego transportu
zbiorowego;
9)
częstotliwość składania sprawozdań z realizacji usług
świadczonych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w tym informacji
dotyczących liczby pasażerów na danej linii komunikacyjnej;
10) zasady
rozliczeń, w szczególności zasady podziału kosztów za realizację usług w
zakresie publicznego transportu zbiorowego, z uwzględnieniem stosowania przez
operatora ulg ustawowych oraz ulg ustanowionych na obszarze właściwości danego
organizatora;
11) zasady
rozliczeń za realizację usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w
przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających wykonywanie tych usług z
przyczyn niezależnych od operatora;
12) stronę
umowy, której przysługują wpływy z opłat, o których mowa w pkt 6;
13) stronę
umowy, która jest zobowiązana do wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 46
ust. 1 pkt 3, 6 oraz 9 ustawy o publicznym transporcie drogowym;
14) sposób
dystrybucji biletów;
15) sposób,
w jaki jest obliczana rekompensata (zgodnie z zasadami określonymi w załączniku
do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007);
16) stronę
umowy, która obowiązana jest uzgodnić zasady korzystania z przystanków
komunikacyjnych i dworców z ich właścicielami lub zarządzającymi;
17) warunki
korzystania ze środków transportu organizatora, jeżeli są udostępnione
operatorowi;
18) warunki
wykorzystywania środków transportu w zależności od natężenia ruchu pasażerów;
19) warunki
zakupu przez operatora środków transportu drogowego niezbędnych do realizacji
usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
20) zasady
współpracy przy tworzeniu i aktualizacji rozkładów jazdy w celu poprawy
funkcjonowania przewozów;
21) w
transporcie kolejowym - zakres korzystania z infrastruktury, w szczególności
zakres przepustowości trasy oraz standard jakości dostępu będące przedmiotem
umowy;
22) kary
umowne;
23) warunki
zmiany oraz rozwiązania umowy.
Powoduje to, co potwierdza moje doświadczenie,
że umowy są raczej długie i posiadają wiele załączników.