Wyobraźcie sobie taki kazus. Była, powiedzmy w środkowej Polsce, Gmina, która miała spółkę komunalną świadczącą usługi zbiorowego transportu publicznego.
Gmina, po kilku latach analiz i prac, powierzyła przedmiotowej spółce wykonywanie zadania własnego z zakresu zbiorowego transportu publicznego.
I wszyscy byli szczęśliwi, że mają uregulowaną sytuację na 10 lat.
Niestety w Polsce Gminy zwykle nie mają za dużo pieniędzy i z naszą Gminą nie było inaczej, a spółka musiała wymienić tabor. Co do zasady skutkowałoby to wzrostem wysokości rekompensaty.
Szukając rozwiązania, Gmina zwróciła się o pomoc do prawnika, który pomógł jej udzielić przedmiotowe zamówienie in house.
Prawnik przeprowadził analizę i przedstawił parę możliwych rozwiązań. Gmina wybrała najbardziej korzystne i wszyscy znowu byli szczęśliwi :-)
Nieskromnie powiem, że sam wymyśliłem, w czasie swej praktyki, parę rozwiązań podobnego kazusu.
Ale dlaczego o tym piszę. Bo przeczytałem, że Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 12 października 2016 r. wydał interpretację indywidualną o sygn. ITPP1/4512-4512-561/16-1/MN rozstrzygającą kwestię prawa odliczenia podatku VAT od zakupu środków transportu publicznego przy powierzeniu.
Powyższa interpretacja stanowi dowód, że taki przedstawiony przeze mnie problem istnieje i ma parę korzystnych, również podatkowo rozwiązań.