Zmiana rozporządzenia 1370/2007 czyli co się zmieniło się w publicznym transporcie zbiorowym oraz o Rekompensacie
W dniu 24
grudnia 2017 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr
1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu
pasażerskiego.
Jak mówi
sam tytuł dotyczy ono głównie usług kolejowego transportu pasażerskiego. Trzeba jednak zauważyć, że pewne zmiany dotyczą również usług autobusowego i tramwajowego transportu pasażerskiego.
Dziś nie
będę pisał o zmianach w zakresie usług kolejowych transportu pasażerskiego. Napiszę
o innych ważnych zmianach.
Zmiany
stylistyczne i językowe pominę, choć na pewno mogą mieć znaczenie w razie
sporów i wykładni językowej treści danej normy.
Zacznijmy
od SPECYFIKACJI ZOBOWIĄZAŃ
W wytyku
nr (7) i (8) Rozporządzenia 2016/2338 oraz w nowych art. 2a Rozporządzenia
1370/2007 nałożono na Organizatorów obowiązek określenia specyfikacji zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych w
zakresie transportu pasażerskiego oraz zakresu ich stosowania. Przewidziano możliwość łączenia usług pokrywających koszty z usługami niepokrywającymi
kosztów.
Organizator
określając specyfikacje zobowiązań musi należycie przestrzega zasady
proporcjonalności, zgodnie z prawem Unii.
Specyfikacje
zobowiązań muszą być spójne z celami polityki określonymi w dokumentach
dotyczących polityki transportu publicznego.
Specyfikacje
zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych i odnośne rekompensaty związane
z wynikiem finansowym netto realizacji zobowiązań z tytułu świadczenia usług
publicznych muszą prowadzić do:
a) osiągnięcia
celów polityki transportu publicznego w sposób efektywny kosztowo;
oraz
b) stabilności
finansowej świadczenia usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego,
zgodnie z wymogami określonymi w polityce transportu publicznego w perspektywie
długoterminowej.
REKOMPENSATA
O
rekompensacie, pisałem dużo (np. TU).
W wytyku nr (11) Rozporządzenia 2016/2338 oraz w nowych art. 2a Rozporządzenia 1370/2007
mowa o tym, że spełnienie zobowiązań z
tytułu świadczenia usług publicznych przez podmioty świadczące usługi publiczne
powinno być odpowiednio rekompensowane, aby zapewnić długoterminową stabilność
finansową usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego zgodnie z
wymogami określonymi w polityce transportu publicznego. W szczególności taka
rekompensata powinna promować utrzymanie lub rozwój skutecznego zarządzania
przez podmiot świadczący usługi publiczne, a także świadczenie usług transportu
pasażerskiego o wystarczająco wysokim standardzie. Wysokość oraz sposób
uiszczania rekompensaty nie może więc destabilizować długoterminowej stabilności
finansowej podmiotów wewnętrznych.
Oczywiści
z drugiej strony Organizator musi zadbać o efektywność kosztową.
WYMOGI
SOCJALNE I PRACOWNICZE
W wytyku
nr (13) Rozporządzenia 2016/2338 oraz w nowych art. 4 ust 4a Rozporządzenia
1370/2007 zobligowano Operatorów do przestrzegania obowiązków mających
zastosowanie w dziedzinie prawa socjalnego i prawa pracy ustanowionych na mocy
prawa Unii, prawa krajowego lub układów zbiorowych. Niby rzecz oczywista ale z
praktyką bywa różnie.
Może w końcu Organizatorzy zaczną wymagać i kontrolować ten aspekt.
INFORMACJE
Zgodnie z
nowym art. 4 ust 8 rozporządzenia 1370/2007, umowy o świadczenie usług
publicznych powinny zobowiązywać Operatora świadczącego te usługi do przekazywania Organizatorowi odpowiednich informacji do udzielenia zamówienia
prowadzącego do zawarcia umów o świadczenie usług publicznych, zapewniając
jednocześnie uzasadnioną ochronę poufnych informacji handlowych.
Organizator
powinien udostępnić wszystkim zainteresowanym stronom informacje istotne do
przygotowania oferty w ramach konkurencyjnej procedury przetargowej,
zapewniając jednocześnie uzasadnioną ochronę poufnych informacji handlowych.
Obejmuje to informacje dotyczące popytu ze strony podróżnych, cen biletów,
kosztów i przychodów związanych z publicznym transportem pasażerskim objętym
konkurencyjną procedurą przetargową oraz szczegółowe informacje na temat
specyfikacji infrastruktury istotne dla użytkowania wymaganych pojazdów lub
taboru, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie odpowiednich planów
działalności gospodarczej. Jestem bardzo ciekaw jak to będzie funkcjonować.
ZMIANY W
OGŁOSZENIU O PLANOWANYM ZAMÓWIENIU
W art. 7
ust 2 rozporządzenia 1370/2007 dodano lit. d). Od 24 grudnia 2017 r. ogłoszenia,
które Organizator, co do zasady najpóźniej rok przed rozpoczęciem procedury
przetargowej lub rok przed bezpośrednim przyznaniem zamówienia, ma opublikować
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, musi zawierać przynajmniej następujące
informacje:
a) nazwa
i adres właściwego organu;
b) przewidywany
tryb udzielenia zamówienia;
c) usługi
i obszary potencjalnie objęte zamówieniem.
d) przewidywana
data rozpoczęcia oraz okres obowiązywania umowy o świadczenie usług
publicznych.
W związku z tym, że ustawodawca co roku wydłuża o rok terminy
w art. 78 ust 1, art. 79 ust 1 i 2, art. 80, art. 82 ust 2, art. 87 ust 1 i 3, art.
81, art. 85 ust 2 i art. 90 ustawy o Publicznym transporcie zbiorowym,wiele samorządów nie rozpoczyna procedur zamówieniowych mimo publikacji ogłoszeń.
No ale to już tematyka na innego posta.
Dobra na
dzisiaj starczy. Jak ktoś ma pytania niech pisze.