środa, 24 lutego 2016

Compliance słów kilka - część trzecia

Ostatnio przyszło mi coś takiego do głowy:
"tam gdzie panuje etyka niepotrzebne są spisane prawa
tam gdzie nie ma wogóle etyki, nawet najlepsze i najdokładniejsze prawa nie pomogą".

wtorek, 16 lutego 2016

Jak udzielić zamówienie in house?



Często słyszę pytanie „Panie Mecenasie, jak możemy powierzyć spółce A usługi polegające na .....?”.

Odpowiedzi na te i inne pytanie udzielam wraz ze specjalistami ds. pomocy publicznej, ekonomistami, audytorami itd. w trakcie odpłatnych szkoleń.

Nadmienię tylko, że w trakcie procesu powierzania usług niezbędna będzie m.in.:
- ocena spełnienia przesłanek podmiotu wewnętrznego,
- przygotowanie projektów uchwał oraz projektu umowy,
- audyt mający na celu określenie kwoty rekompensaty na następny rok.

Następnie w latach następnych niezbędny będzie m.in. audyt rozliczeniowy mający na celu określenie prawidłowości kalkulacji rekompensaty w roku poprzednim oraz audyt mający na celu określenie kwoty rekompensaty na następny rok.
 


niedziela, 7 lutego 2016

ZAKAZ FINANSOWANIA SKOŚNEGO I ZAGADNIENIA POWIĄZANE



Jak informowałem we wcześniejszym poście przeważająca cześć  działalności podmiot wewnętrzny musi być prowadzona w ramach powierzonej działalności. Część prawników uważa, że na rzecz podmiotu lub podmiotów kontrolujących podmiot wewnętrzny.

Należy więc uznać, że poza działalnością powierzoną  podmiot wewnętrzny może prowadzić inną działalność (jak pisałem wcześniej powinna mieć ona charakter marginalny, a część doktryny uważa, że ponadto musi być związana z działalnością powierzoną podmiotu wewnętrznego). Pojawia się pytanie jaki wpływ ma dochód z takiej działalności na rekompensatę. 

poniedziałek, 25 stycznia 2016

Rekompensata za powierzone usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego a VAT



W trakcie swojej praktyki, spotykam się z takim pytaniem: „Czy rekompensata za realizację powierzonych usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego będzie stanowiła obrót podlegający VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu?”.

poniedziałek, 18 stycznia 2016

Publiczny transport zbiorowy cz. 3


Dzisiaj zgodnie z obietnicą chciałbym napisać parę słów na temat wyboru operatora przez organizatora.
 
Zgodnie z art. 19 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, organizator:
1.        dokonuje wyboru operatora w trybie:
1)        ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z  późn. zm.) albo
2)        ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2015 r. poz. 113) albo
3)        bezpośrednio zawrzeć umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w przypadkach o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym,
2.     może realizować przewozy w ramach publicznego transportu zbiorowego w formie samorządowego zakładu budżetowego.

czwartek, 14 stycznia 2016

Czy podmiot wewnętrzny może startować w przetargach?



Ostatnio usłyszałem takie pytanie: „Panie Mecenasie, nasza spółka ma powierzenie Rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, czy możemy samodzielnie albo za pośrednictwem spółki córki startować w przetargu na świadczenie usług publicznych w zakresie Pasażerskiego transportu publicznego w innym mieście?”.

środa, 6 stycznia 2016

Publiczny transport zbiorowy cz. 2



Kto jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego?
Definicja legalna brzmi: „- właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo minister właściwy do spraw transportu, zapewniający funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego na danym obszarze; organizator publicznego transportu zbiorowego jest "właściwym organem", o którym mowa w przepisach rozporządzenia (WE) nr 1370/2007”.

Do zadań organizatora należy:
1) planowanie rozwoju transportu;
2) organizowanie publicznego transportu zbiorowego;
3) zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.