W ostatnim poście udzieliłem szybkiej i krótkiej odpowiedzi
na pytanie: „jak mam się przygotować do kontroli zamówienia in house?” –
„potrzeba Ci pomocy ekspertów, którzy przeprowadzą szkolenie, audyt itd.”.
Przy okazji, definicję podmiotu wewnętrznego znajdziesz w jednym z moim
wcześniejszych postów, a dokładnie TU.
Pierwszym
krokiem aby przygotować się do kontroli zamówienia in house jest znalezienia Eksperta/Ekspertów (zwykle w skład zespołu wchodzi: prawnik, ekonomista, czasami branżowiec).
Drugim krokiem jest zlecenie Ekspertowi by sprawdził czy wszystko
było i jest de lege artis (po łacinie: „według reguł sztuki”).
Trzecim krokiem jest
...............................................................................................
A trzeci krok to już zależy od wyników audytu.
Albo
wszystko jest de lege artis albo są mniejsze lub większe rzeczy do poprawy albo
masz BARDZO POWAŻNY PROBLEM.
Już słyszę:
„Ale co i jak będzie sprawdzał
Ekspert?”.
Ekspert
sprawdzi m.in.:
1) Czy zamawiający sprawuje nad jednostka, której
powierzył wykonanie zadania, kontrolę analogiczną do tej jaką sprawuje nad
swoimi wydziałami/oddziałami?
2) Jaka
część działalności kontrolowanej osoby prawnej jest prowadzone w ramach
wykonywania zadań powierzonych jej przez instytucję zamawiającą sprawującą
kontrolę lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tę instytucję
zamawiającą?
3) Czy w
kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego?
4) Czy umowa
powierzeniowa (o ile jest) spełnia wymagania prawne?
A jakie dokumenty będzie analizował Ekspert?
Pozwól, że
omówię to na przykładzie Spółki z o.o.
Ekspert
przeanalizuje m.in.:
1) Akt założycielski/umowę spółki;
2) Odpis KRS
3) Aktualną Listę Wspólników,
4) Regulamin Zgromadzenia Wspólników,
5) Regulamin Rady Nadzorczej,
6) Regulamin Zarządu,
7) Regulamin Organizacyjny
8) Strukturę i metody zarządzania,
9) Skład Rady Nadzorczej,
10) Zasady Nadzoru Właścicielskiego,
11) Strukturę Własnościową,
12) Uchwały Organów Spółki,
13) Korespondencję pomiędzy Spółką a podmiotem
powierzającym,
14) Sprawozdania finansowe i Sprawozdania z działalności
Spółki,
15) Umowę powierzeniową,
16) Itp. Itd.
To nie jest
ani łatwa ani lekka praca.
No mógłbym o
tym mówić parę godzin.
Na
koniec dam Ci radę: najgorsze zwykle są te problemy z których nie zdajesz sobie
sprawy lub z którymi nic nie robisz