Ponieważ
dostaję wiele pytań, zdecydowałem się opracować te małe FAQ dla Przedsiębiorców
– zbiór pytań i odpowiedzi. Może podobne opracuję dla kierowników jednostek
sektora finansów publicznych.
Dobra
jedziemy:
1. Kiedy ustawa o jawności życia publicznego ma wejść w
życie?
W dniu 1 marca 2018 r.
2. Czy ustawa nałoży jakieś obowiązki na Przedsiębiorców?
Na wszystkich?
Ustawa nałoży na Przedsiębiorców będących
co najmniej średnim przedsiębiorcą obowiązek stosowania wewnętrznych procedur
antykorupcyjnych.
Średni przedsiębiorca to przedsiębiorca,
który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniał
średniorocznie więcej niż 50, a mniej niż 250 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze
sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych przekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro a nieprzekraczający
równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu
sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekroczyła równowartości w złotych 10 milionów złotych a nie przekroczyły równowartości w
złotych 43 milionów euro.
3. Od kiedy Przedsiębiorca mają mieć obowiązek stosowania
wewnętrznych procedur antykorupcyjnych?
Przedsiębiorcy będą mieli
obowiązek stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych od dnia 1 września
2018 r. (po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie).
4. Na czym ma polegać obowiązek stosowania wewnętrznych
procedur antykorupcyjnych?
Poprzez stosowanie wewnętrznych
procedur antykorupcyjnych rozumie się podejmowanie środków:
a)
organizacyjnych,
b)
kadrowych,
c)
technicznych
mających na celu przeciwdziałanie
tworzeniu otoczenia sprzyjającego przypadkom popełniania przestępstw
korupcyjnych, przez osoby, które działają w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy.
W szczególności:
a) niedopuszczenie do tworzenia mechanizmów służących
finansowaniu kosztów, udzielania korzyści majątkowych i osobistych, w tym korzystania
z majątku przedsiębiorstwa,
b) zapoznawania osób zatrudnionych przez Przedsiębiorcę
z zasadami odpowiedzialności za przestępstwa korupcyjne,
c) umieszczanie
w umowach klauzul, stanowiących iż żadna część wynagrodzenia z tytułu wykonania
umowy nie zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów udzielania korzyści majątkowych
i osobistych,
d) opracowanie i wdrożenie kodeksu antykorupcyjnego
przedsiębiorstwa, jako deklaracji odrzucającej korupcję, podpisanego przez
każdego pracownika, współpracownika i inny podmiot gospodarczy działający na
rzecz przedsiębiorcy, (we wcześniejszej wersji była mowa o opracowaniu kodeksu
etycznego przedsiębiorstwa),
e) określenie i wdrożenie wewnętrznej procedury i
wytycznych dotyczących otrzymywanych prezentów i innych korzyści przez
pracowników,
f) niepodejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie w
oparciu o działania korupcyjne
g) opracowanie i wdrożenie procedur informowania
właściwych organów przedsiębiorcy o propozycjach korupcyjnych,
h) opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur
postępowania w sprawie zgłoszenia nieprawidłowości.
5. A co jeżeli Przedsiębiorca nie wypełni lub nienależycie
wypełni obowiązek stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych?
Przedsiębiorca, który:
a)
nie opracował wewnętrznych procedur antykorupcyjnych
b)
nie stosuje ich
c) stosuje wewnętrzne procedury antykorupcyjnie
pozornie bądź nieskutecznie i osobie działającej w imieniu lub na rzecz
przedsiębiorcy przedstawiono zarzuty popełnienia przestępstwa korupcyjnego
(wystarczy przedstawienie zarzutów takiej osobie, nie musi być skazana)
podlega karze pieniężnej w
wysokości od 10 000 do 10 000 000 zł.
Ale to nie koniec sankcji. Przedsiębiorcą,
któremu wymierzono ww. karę, przez okres 5 lat od daty uprawomocnienia się orzeczenia
nie może ubiegać się o uzyskanie zamówienia publicznego.
O utracie reputacji już nie
wspomnę.
6. Nie wiadomo czy ustawa wejdzie w życie 1 marca. Potem
mam jeszcze 6 miesięcy. Po co mam się teraz tym zajmować?
Jeżeli zajmiesz się tym po 1
marca br. będziesz miał po prostu mniej czasu. A co nagle to po diable.
Opracowanie i wdrożenie procedur
zajmuje czas. W zależności od Spółki od kilku do kilkunastu miesięcy. Im
później się tym zajmiesz, tym większe ryzyko, że nie zdążysz.
Im szybciej coś trzeba zrobić,
tym jest to droższe. Możesz zmniejszyć koszty zajmując się tym teraz.
7. O co chodzi z tymi sygnalistami?
O sygnalistach pisałem
TU. Może napiszę jeszcze coś więcej. Na pewno zalecam wdrożenia systemu whistlebrower`ingu
(zgłaszania nieprawidłowości)
8. Czy coś może się zmienić w projekcie ustawy o jawności
publicznego?
Tak, dlatego zapraszam do śledzenia mego bloga lub
profilu na Linkedin
9. Czy członkowie Zarządów Spółek kapitałowych mają się
czym przejmować?
W końcu karę zapłaci przedsiębiorca – spółka?
Jeżeli Zarząd Spółki, nie
wykonując swoich obowiązków, dopuści do tego, że Spółka zapłaci karę 10 milionów
złotych i przez 5 lat nie będzie mogła startować w przetargach publicznych to według mnie marny będzie los takiego Zarządu. Powinien
ponieść odpowiedzialność dyscyplinarną i cywilną.
Ponadto takie zachowanie może
wyczerpywać znamiona czynu zabronionego z art. 296 kk § 1 (kara pozbawienia
wolności od 3 miesięcy do lat 5) lub § 1a (kara pozbawienia wolności do lat 3).
Członkowie Zarządów Spółek
kapitałowych mają się więc chyba jednak czym przejmować.
10. Czy Rady Nadzorcze Spółek kapitałowych mają się czym
przejmować?
Rada Nadzorcza sprawuje stały
nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Jeżeli
Zarząd nie wykonuje swych obowiązków i naraża Spółkę na poważne sankcje lub nie
daj Boże sam popełnia przestępstwa korupcyjne, a Rada Nadzorcza nie reaguje to sama
naraża się na odpowiedzialność dyscyplinarną, cywilna i karną.
11. Panie Mecenasie co robić?
Wdrożyć przy pomocy ekspertów
system zarządzania zgodnością (Compliance) albo chociaż wdrożyć system antykorupcyjny.
Głównym interesariuszem na pewno
powinien być m.in. Zarząd i Rada Nadzorcza.
Masz pytanie? Napisz do mnie :-)
W dniu 24
grudnia 2017 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr
1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu
pasażerskiego.
Jak mówi
sam tytuł dotyczy ono głównie usług kolejowego transportu pasażerskiego. Trzeba jednak zauważyć, że pewne zmiany dotyczą również usług autobusowego i tramwajowego transportu pasażerskiego.
Dziś nie
będę pisał o zmianach w zakresie usług kolejowych transportu pasażerskiego. Napiszę
o innych ważnych zmianach.
Zmiany
stylistyczne i językowe pominę, choć na pewno mogą mieć znaczenie w razie
sporów i wykładni językowej treści danej normy.
Zacznijmy
od SPECYFIKACJI ZOBOWIĄZAŃ
W wytyku
nr (7) i (8) Rozporządzenia 2016/2338 oraz w nowych art. 2a Rozporządzenia
1370/2007 nałożono na Organizatorów obowiązek określenia specyfikacji zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych w
zakresie transportu pasażerskiego oraz zakresu ich stosowania. Przewidziano możliwość łączenia usług pokrywających koszty z usługami niepokrywającymi
kosztów.
Organizator
określając specyfikacje zobowiązań musi należycie przestrzega zasady
proporcjonalności, zgodnie z prawem Unii.
Specyfikacje
zobowiązań muszą być spójne z celami polityki określonymi w dokumentach
dotyczących polityki transportu publicznego.
Specyfikacje
zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych i odnośne rekompensaty związane
z wynikiem finansowym netto realizacji zobowiązań z tytułu świadczenia usług
publicznych muszą prowadzić do:
a) osiągnięcia
celów polityki transportu publicznego w sposób efektywny kosztowo;
oraz
b) stabilności
finansowej świadczenia usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego,
zgodnie z wymogami określonymi w polityce transportu publicznego w perspektywie
długoterminowej.
REKOMPENSATA
O
rekompensacie, pisałem dużo (np. TU).
W wytyku nr (11) Rozporządzenia 2016/2338 oraz w nowych art. 2a Rozporządzenia 1370/2007
mowa o tym, że spełnienie zobowiązań z
tytułu świadczenia usług publicznych przez podmioty świadczące usługi publiczne
powinno być odpowiednio rekompensowane, aby zapewnić długoterminową stabilność
finansową usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego zgodnie z
wymogami określonymi w polityce transportu publicznego. W szczególności taka
rekompensata powinna promować utrzymanie lub rozwój skutecznego zarządzania
przez podmiot świadczący usługi publiczne, a także świadczenie usług transportu
pasażerskiego o wystarczająco wysokim standardzie. Wysokość oraz sposób
uiszczania rekompensaty nie może więc destabilizować długoterminowej stabilności
finansowej podmiotów wewnętrznych.
Oczywiści
z drugiej strony Organizator musi zadbać o efektywność kosztową.
WYMOGI
SOCJALNE I PRACOWNICZE
W wytyku
nr (13) Rozporządzenia 2016/2338 oraz w nowych art. 4 ust 4a Rozporządzenia
1370/2007 zobligowano Operatorów do przestrzegania obowiązków mających
zastosowanie w dziedzinie prawa socjalnego i prawa pracy ustanowionych na mocy
prawa Unii, prawa krajowego lub układów zbiorowych. Niby rzecz oczywista ale z
praktyką bywa różnie.
Może w końcu Organizatorzy zaczną wymagać i kontrolować ten aspekt.
INFORMACJE
Zgodnie z
nowym art. 4 ust 8 rozporządzenia 1370/2007, umowy o świadczenie usług
publicznych powinny zobowiązywać Operatora świadczącego te usługi do przekazywania Organizatorowi odpowiednich informacji do udzielenia zamówienia
prowadzącego do zawarcia umów o świadczenie usług publicznych, zapewniając
jednocześnie uzasadnioną ochronę poufnych informacji handlowych.
Organizator
powinien udostępnić wszystkim zainteresowanym stronom informacje istotne do
przygotowania oferty w ramach konkurencyjnej procedury przetargowej,
zapewniając jednocześnie uzasadnioną ochronę poufnych informacji handlowych.
Obejmuje to informacje dotyczące popytu ze strony podróżnych, cen biletów,
kosztów i przychodów związanych z publicznym transportem pasażerskim objętym
konkurencyjną procedurą przetargową oraz szczegółowe informacje na temat
specyfikacji infrastruktury istotne dla użytkowania wymaganych pojazdów lub
taboru, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie odpowiednich planów
działalności gospodarczej. Jestem bardzo ciekaw jak to będzie funkcjonować.
ZMIANY W
OGŁOSZENIU O PLANOWANYM ZAMÓWIENIU
W art. 7
ust 2 rozporządzenia 1370/2007 dodano lit. d). Od 24 grudnia 2017 r. ogłoszenia,
które Organizator, co do zasady najpóźniej rok przed rozpoczęciem procedury
przetargowej lub rok przed bezpośrednim przyznaniem zamówienia, ma opublikować
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, musi zawierać przynajmniej następujące
informacje:
a) nazwa
i adres właściwego organu;
b) przewidywany
tryb udzielenia zamówienia;
c) usługi
i obszary potencjalnie objęte zamówieniem.
d) przewidywana
data rozpoczęcia oraz okres obowiązywania umowy o świadczenie usług
publicznych.
W związku z tym, że ustawodawca co roku wydłuża o rok terminy
w art. 78 ust 1, art. 79 ust 1 i 2, art. 80, art. 82 ust 2, art. 87 ust 1 i 3, art.
81, art. 85 ust 2 i art. 90 ustawy o Publicznym transporcie zbiorowym,wiele samorządów nie rozpoczyna procedur zamówieniowych mimo publikacji ogłoszeń.
No ale to już tematyka na innego posta.
Dobra na
dzisiaj starczy. Jak ktoś ma pytania niech pisze.
Jeżeli
czytasz mojego bloga to wiesz że co jakiś czas informuję o ciekawych tezach
Sądu Najwyższego lub glosach :-)
Ostatnio
ciut zaniedbywałem ww. aktywność, ale dziś nadrabiam zaległości z zeszłego roku :-)
Uchwała
Sądu Najwyższego z dnia 15 grudnia 2017 r. sygn. akt. III CZP 82/17: „Przedsiębiorca,
dochodzący roszczeń wynikających z czynu nieuczciwej konkurencji, polegającego
na zamieszczeniu publikacji na stronie internetowej, może, na podstawie art. 35
k.p.c., wytoczyć powództwo przed sąd, w
którego okręgu publikację wprowadzono na stronę internetową, lub przed sąd, w
którego okręgu dostępność tej strony spowodowała zagrożenie lub naruszenie jego
interesu.”
"Przy okazji
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, iż w wypadku naruszenia dóbr
osobistych za pośrednictwem treści opublikowanych w witrynie internetowej,
osoba, która uważa się za poszkodowaną, może wytoczyć powództwo dotyczące odpowiedzialności
za całość doznanych krzywd i poniesionych szkód bądź przed sądami państwa
członkowskiego, w którym wydawca tych treści ma swoją siedzibę, bądź przed
sądami państwa członkowskiego, w którym znajduje się centrum jej interesów
życiowych (np. wyrok z dnia 25 października 2011 r., C-509/09 i C-161/10).".
Uchwała
Sądu Najwyższego z dnia 15 grudnia 2017 r. sygn. akt. III CZP 91/17: „Osoba
dochodząca ochrony dobra osobistego może, na podstawie art. 35 k.p.c., wytoczyć
powództwo przed sąd, w którego okręgu działał sprawca, lub przed sąd, w którego
okręgu to działanie spowodowało zagrożenie lub naruszenie dobra osobistego.”.
A teraz
czas na danie główne, oczywiście z chodzi o publiczny transport zbiorowy i zarządzanie ryzykiem prawnym :-)
Miasto W.
powierzyło swojej Spółce MZA świadczenie usług autobusowego publicznego
transportu zbiorowego w wielkości 70%. Na resztę linii Miasto W. ogłosiło
przetargi.
Spółka M
pozwało Miasto W. o zapłatę odszkodowania za szkodę spowodowaną deliktem Miasta
W., polegającą na bezprawnym uniemożliwieniu powodowi w latach 2004-2010
czerpania korzyści z części rynku przewozu osób, które bezprzetargowo i za
zawyżone (według powoda) wynagrodzeniem powierzono MZA.
Sąd Najwyższy
wydał w tej sprawie dwa wyroki:
1)
w dniu 11 kwietnia 2014 r. sygn.. akt I CSK 291/13,
2)
w dniu 26 stycznia 2017 r. sygn. akt I CSK 252/15.
W obydwu
uchylił wyroki oddalające powództwo i przekazał sprawę Sądowi Apelacyjnemu do
ponownego rozpoznania.
Po
analizie ww. wyroków, a zwłaszcza wyroku z dnia 26 stycznia 2017 r. mam wielka ochotę
napisać glosę krytyczną do przedmiotowego wyroku Sądu Najwyższego.
Dziś
chciałbym zwrócić twoją uwagę na inną rzecz. Większość dużych Miast w Polsce
powierzyła świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego swoim
Spółką, przy czym parę Miast ogłosiła przetargi na część linii autobusowych. To
powoduje, że dla prywatnych miejskich przewoźników autobusowych nie zostało dużo miejsca.
Istnieje spore ryzyko, że część z nich pójdzie śladem spółki M.
Dlatego
jeżeli jesteś Organizatorem publicznego transportu zbiorowego zadbaj o to by
wszystko było lege artis.
I zadbaj o profesjonalną pomoc ekspertów. Najlepiej przed :-)
Natomiast jeżeli jesteś prywatnym Operatorem, to sprawdź czy Organizator zadbał o to by wszystko było lege artis czy też nie :-)